söndag 16 augusti 2009

kom ihåg var du läste det först


I Dagens Nyheter läser jag att det är inne att vara vanlig, att vanlighet är en trend och att man, för att vara nere med det senaste, bör vara nere med vanlighet. ”Vanliga människors vanliga liv har hamnat i fokus” fastslår DN:s rubriksättare. Jag själv – bärare av berlinlugg, fräsiga kläder och kulturellt kapital – är förstås inte sen att hoppa på den nya trenden och befinner mig följaktligen på ett ställe som heter Mora. Detta är en självgod tätort i norra Dalarna som, trots att kommunens totala befolkning är mindre än en halv procent av Berlins, känns helt rätt för oss alldeles vanliga hipsters (eller ”Commoners” som vi kallas på diverse engelska bloggar som slutat skriva om dubstep). Man skulle kunna säga att Mora är för 2009 vad Diplo var för hösten 2004, om ni förstår vad jag menar.

”Just ilskan över det som uppfattas som elitistiskt och utestängande går ofta hand i hand med den nyväckta vurmen för vanlighet”, skriver Dagens Nyheter vidare. Själv har jag gått runt på Mora Folkbibliotek, plockat fram de tjockaste böckerna med den minsta texten och franskaste författarna och sedan stövlat fram med min boktrave till disken och sagt bibliotekarierna där bakom ett par sanningens. Såhär sa jag bland annat: ”Hörredu bibliotekariejävel, dom här böckerna uppfattar jag som elitistiska och utestängande!”. Sen mötte jag upp med min vän Tomas och hans flickvän (dom lever i ett alldeles vanligt, heterosexuellt parförhållande), som av en slump råkade befinna sig i hooden, och vi tog deras alldeles vanliga bil till Mora Järn och Bygg där vi kittade upp oss på lite heterosexuella skruvar och lite muttrar och sen ba stod vi på parkeringen och typ skruvade lite med bilen samtidigt som Alma, Tomas alldeles vanliga heterosexuella flickvän, hämtade kaffe åt oss. Sweet, liksom. Berlin kändes långt borta. Ilskan bubblade i mig när jag tänkte på den elitistiska och utestängande livsstil som jag praktiserade när jag bodde där.

”Återigen ett–noll till det okomplicerade vanliga, alltså”, skrev Sveriges största dagstidning. Jag ba: YOU said it Nigga!

5 kommentarer:

futte sa...

ska bli kul att höra dig spela vanlig musik i höst. det brukar ju vara bra fest och mycket folk, fint initiativ. men det du spelar nu är lite för monotont för min smak.

trndy sa...

Jag tror att det vore strategiskt korrekt att flytta bloggen till metro eller aftonbladet.

ps du borde styra upp ordverifieringen, den är inte identitär

Erik sa...

trndy: vad betyder det?

trndy sa...

Ja just du har missat vårens språkfest. våra vänner längst ut till höger har formulerat om sig lite igen. rasist blev ju natonalist som numera är identitär. Det används som motsats till mångkulturell i första hand. Ett klassiskt resonemang går:

"Svenska kultur är bra för sig, och negerkultur är bra för sig."

Men det ska inte blandas det ska vara identitärt. Det används mest med negation före, typ den där bilen är inte identitär. Alltså det roliga är väl att de själva inte vet hur de ska använda sitt nya uttryck.

Erik sa...

Haha, FANTASTISKT! Snart kommer folk börja säga . . . alltså jag är ju inte identitär MEN . . .