måndag 5 oktober 2009

jaha



Det finns tillfällen i livet då jag lyssnar på Bruce Springsteens album Nebraska. Man kan säga att jag använder det albumet som en filt – ett skydd mot höstens första regn. Jag har en förväntan på att tillvaron ska vara fin och god, och livet någonting vackert, men så är det ju inte.

Eftersom mina cd-skivor numera är nedpackade i lådor hemma hos mina föräldrar lyssnar jag kanske på Nebraska via musiktjänsten Spotify, och sen mitt i är det reklam för något som heter ”Singalo” som är en ”dejtingsite” där man kan ”beskriva sina singelvänner”. Så att dom jävlarna slipper vara singlar längre. Livet är en strid, lilla Madicken. Jag gör så gott jag kan.

Jag försöker kämpa för det goda och det sköna, fast det är så svårt. För att få tröst vänder jag mig ibland till albumet Nebraska. Det finns en ömhet i musiken på den skivan, samtidigt som den är ödesmättad och på gränsen till sammanbrott. Singalo-reklamen är ett hårt slag i ansiktet på varje form av ömhet.

Jag gör verkligen så gott jag kan.

Jag blir så himla ledsen. Man kanske tar en promenad genom ett eftermiddagssoligt Uppsala, och det är höst och mycket vackert. Men på Stora Torget har dataföretaget Dell byggt en enorm reklampelare av stålbalkar och vit plast. Varje gång jag ser den så dör jag litegrann. Den reklampelaren har till enda (enda) uppgift att rasera mitt sista hopp om en bättre värld.

Det händer att jag går till min bokhylla och tar fram Strindbergs Ett Drömspel. Jag öppnar boken, läser – och drömmer om hur jag förstör Dells reklampelare, att jag klottrar ner den och skriver:

Hör oss!
Hör hur vi sucka!
Jorden är icke ren!
Livet är icke gott!
Människorna är icke onda,
icke goda heller!
De leva som de kunna,
en dag om sänder!
Stoftets söner i stoft vandra,
av stoftet födda
till stoft varda de!
Fötter att trampa fingo de,
vingar icke.

Jag tänker på begreppet värdighet. Inte värdighet som i stolthet och högburet huvud, utan om den värdighet som ligger i att vara människa. I att kunna tänka och så vidare. En radioreklam för en dejtingsite där man kan ”beskriva sina singelvänner” är inte VÄRDIG. Den är en moralisk gyttjepöl.

Jag tycker att man har en rätt att förvänta sig mer av livet än radioreklam. Eller nej kanske inte en rätt att förvänta sig, men en MÖJLIGHET att göra det. Att sikta lite högre än till radioreklamen.

Jag tar saker personligt. Tänk så mycket bra musik det finns. Kanske vill man lyssna på lite bra musik. Kanske slår man, oförberedd på vad som komma skall, på radiokanalen p3 i hopp om att få höra något av den senaste popen. Att lyssna på p3 är dock en dartpil i mitt ömma hjärta. Dom FÖRSÖKER ju inte. Dom spelar låtar som dom inte gillar, spelar vad dom tror att lyssnarna vill höra, kokar ner någonting vackert till en fadd buljong där det ENDA som återstår är en ledbruten och svältande minsta gemensamma nämnare. Tänk på tidningen Aftonbladet. Det finns en förväntan som säger att jag skulle kunna tänka mig att KÖPA tidningen Aftonbladet. Att se Aftonbladets framsida varje dag är att varje dag få ett litet slag i magen.

Jag är förstås medveten om att många läsare kommer att uppfatta detta inlägg som elitistiskt koketteri (alternativt översentimental patetik). Det kan jag leva med.

Dock tycker jag om att uttrycka mig drastiskt. En strävan efter en minsta gemensamma nämnare tillåter inte att man uttrycker sig drastiskt. Därför vill jag utrycka mig drastiskt.

En strävan efter den minsta gemensamma nämnaren tillåter inte att man använder stora uttryck som ”människolivet”. Inte heller tillåter formatet ”blogg” detta. Därför vill jag använda stora uttryck som ”människolivet”.

I Mästaren Ma låter Willy Kyrklund Ma säga följande:

I en främmande stad bland bergen, o denna gata i en främmande stad! Minnet hugger som en snickares stämjärn i mitt hjärta av trä.

Ensamheten har intet mått. Främlingskapet har ingen gräns. Vad har jag här att göra i en främmande stad?

Detta alltså apropos människolivet. Förhoppningsvis befinner vi oss nu på ett avstånd från dejtingsiten Singalos radioreklam som kan beskrivas som behörigt.

Fötter att trampa fingo de,
vingar icke.

Om vi nu befinner oss i en främmande stad bland bergen (utan vingar), och jag påstår ju att vi gör just det, kan vi väl ändå FÖRSÖKA uppskatta det som ändå finns att uppskatta.

När jag tänker på detta tänker jag på blommor. Dom är så fina. Dom blommar på liksom, dom är fina för den sakens skull, omgivna av regn och storm och hagel. Tänk på en vitsippa. Tänk sen på en radioreklam för en dejtingsite där man kan beskriva sina singelvänner. I fönstret har jag två pelargoner. Dom FÖRSÖKER.

När jag känner mig slagen i magen av tidningen Aftonbladets existens tänker jag på sköra ting. Jag tänker på blommor och skör musik. Någon dikt som passar bäst att läsa tyst. Jag tänker att det finns en slags motståndsrörelse i detta. I det vackra och försiktiga och i det ömma och värdiga.

Världen är så brutal. Livet är icke gott. Ändå finns det vitsippor. Lite hoppfullt.

Minnet hugger som en snickares stämjärn i mitt hjärta av trä.

10 kommentarer:

die kaschemme sa...

Otroligt bra skrivet! Jag känner igen mig i detta med värdigheten, det är ju människans enda trumfkort, liksom. Om vi struntar i att vi faktiskt har Kulturen, då är vi ju inte bara lata utan förnekar även den mänskliga essensen, detta att vi KAN tänka och sträva mot skönhet. Då förnekar vi oss själva och låtsas vara enbart djur.

Jag har själv tillbringat en blåsig höst i Uppsala, och kom plötsligt ihåg en massa saker jag hade glömt när jag läste ditt inlägg. Word, alltså.

trndy sa...

Ja fast efter 10 dagar i USA så är jag överkörd av bra ovärdig reklam. MAXA liksom tre exempel:

1. Gigantisk bilboard utefter motorvägen:

Kids with married parents get better grades!

Helt underbart, inte att de är bättre i skolan eller smartare utan bättre beryg. Fett o fläskigt o amerikanskt

2. McDonald´s radioreklam - 2 minuter med autotune om att du får två McFish för priset av en

3. R Kelly´s radioreklam för sin nya turné. massivt jubel i 2 minuter följt av - You wan´t more? I can go on for hours, I got hits for days!

Ok jag vet att the R inte räknas men tänk om den kom på spotify istället för nu kan du lyssna på nya [insert crapy p3-band here]s nya singel här på spotify

Anne sa...

Fint skrivet Erik......
Hur går det med pelargonerna - hoppas de skänker Dig glädje...kram

Anonym sa...

fantastiskt, bästa inlägget ever!
låt oss försöka tänka utanför boxen som boxen de tänker utanför ligger i.
/futte

Starving Mason sa...

Mycket väl skrivet!

Robin sa...

Ja USA ar ju bra javla fruktansvart. Lika bra at stanna hemma varje gang.

Erik sa...

Tack för komplimangerna! Trendy: Ja som du vet är Kellz en del av den exklusiva skara människor på jorden som får göra precis vad dom vill.

nils sa...

Hej Erik!

Vi gjorde Singalos radioreklam, som du så vältaligt beskriver som "en moralisk gyttjepöl".

Varför är den det? Och vad syftar du på? Singalo, Spotify, radioreklam, eller reklam i största allmänhet?

Du har såklart all rätt att tycka innerligt illa i vad andra gör, men vore intressant att veta mer om vad det är du har så svårt för.

Själv tycker vi att Singalo är ett bra sätt för folk att träffa varandra, och att radioreklam är ett vettigt sätt att få folk att höra talas om tjänsten. Det finns ingen illvilja eller elak baktanke bakom detta; vi gör något vi tror behövs.

MVH Nils Hammar

Erik sa...

Nils Hammar:

Singalo-reklamen är förstås ett exempel, och egentligen inte särskilt mycket värre än annan reklam. Jag avskyr i allmänhet reklam. Radioreklam tycker jag är allra värst eftersom den är så svår att värja sig emot. Reklam i exempelvis en tidning är lättare att bara låta bli att titta på (att denna reklam kanske verkar undermedvetet osv är en annan fråga).

Det finns en anledning till att reklamen på Spotify är allra värst, och det är att man kanske lyssnar på något vackert och känsligt, och sen kommer reklamen. Givetvis lyssnar jag aldrig någonsin på typ Radio rix eller sån skit, så Spotify är enda gången jag utsätts för radioreklam. Man typ lyssnar på Arvo Pärt och sen kommer Europes nya låt mitt i. Då vill man (jag) dö.

Dock, eftersom du frågar, kan jag väl säga nåt mer om just Singalo-reklamen: Den är ett symtom på flera problem som jag tycker är större än reklamen i sig.

1. Som du säger, ni vill göra något "bra". Det tror jag inte på. Ni vill tjäna pengar. Det är väl knappast en tjänst ni gör till någon genom att informera om att denna "tjänst" finns. Det är i sådana fall en tjänst som ingen har bett om, eller ens vill ha. Detta kan jag knappast kalla för något "bra".

2. Singalo-reklamen innebär en syn på relationer och det vi kallar "kärlek" som är extremt oromantisk. Jag avskyr det faktum att en ekonomistisk världssyn/diskurs tar sig in på allt fler områden av livet. Exempelvis att personer ska träffas. Att mänskliga relationer görs till en "affärsidé" tycker jag är moraliskt förkastligt. Jag menar att det finns en naturlig motsats mellan ett ekonomistiskt tänkande och ett som vi åtminstone i denna diskussion kan kalla "romantiskt". I denna konflikt står jag långt ut på den romantiska sidan. Detta har delvis att göra med att den ekonomistiska är så dominerande och jag anser det vara tänkande människors plikt att utgöra en motvikt, för att den ekonomistiska sidan inte skall bli det enda sättet det är möjligt att tänka på. Om du tycker detta verkar konstigt vill jag varmt rekommendera en Foucault-antologi som heter Power/knowledge, där Foucault säger mycket smart i detta ämne.

3. Singalo-reklamen har (som jag uppfattar den) följande undertext: Ingen vill vara singel. Att vara singel är hemskt. Turligt nog har vi ordnat en kommersiell sida där kompisarna till de stackars satar som är singlar kan beskriva dom (för detta klarar de inte själva?) så att de slappa asen äntligen kan träffa någon och bli som folk. Detta förstärker en norm som säger att en parrelation är nödvändig för att ett lyckligt (eller kanske snarare lyckat) liv. Singalo-reklamen beskriver singellivet som ett misslyckande. Som en sjukdom som måste åtgärdas.

Ofta tycker jag att reklammänniskor (och "affärsmän" i allmänhet) frånsäger sig sitt ansvar alldeles för lättvindigt. Exempelvis genom att oreflekterat påstå sig erbjuda en "tjänst" eller en "mötesplats" och värja sig mot varje invändning mot att detta exempelvis skulle innebära en cementering av en tveksam norm. Jag förstår givetvis att reklamen inte är gjord med illvilja utan att det från reklammakarens sida finns ett uppsåt att göra något som i just kontexten "reklam" kan beskrivas som "gott". Även "bra" reklam kan dock kännas som ett slag i ansiktet. I allmänhet gör den det tycker jag.

Därav den moraliska gyttjepölen.

I de flesta situationer i livet måste man vara resonabel, kompromissa, ha bärande argument osv. Så är det inte här på min blogg. En del av syftet med att jag ens har den är att jag tycker det känns skönt med en arena där jag slipper vara resonabel och istället får möjlighet att peka finger åt det ena och det andra som jag stör mig på. Och, som Britney hade sagt det: That's my prerogative.

Men hur hittade du hit till min blogg?

NILS sa...

Hej Erik!

Jag googlade Spotify + Singalo, för att se om någon hade kommenterat reklamen. Det var så jag hittade din blogg.

Tack för ett bra svar på varför du tycker som du gör. Jag kan hålla med dig om att det är störande med dålig reklam, speciellt när man som du säger lyssnar på sin favoritmusik. Men två kommentarer:

1. Du behöver inte lyssna på reklamen. Köp Spotity Premium, så slipper du den helt. Om du nu väljer att ändå använda tjänsten gratis, så tycker att du får acceptera en annan typ av "kostnad", dvs reklam. Jag tror inte du begär av Spotify att de sälja sin tjänst helt gratis. Om du har ett förslag på hur Spotify skulle kunna gå runt med gratis musik utan reklam, så tror jag de är väldigt intresserade av att lyssna. Det kostar rätt mycket pengar att ha rättigheterna till Arvo Pärt... Jag tycker vi ska kräva BRA reklam, snarare än INGEN reklam.

2. Det finns inte nödvändigtvis en motsättning mellan att vilja göra något gott och tjäna pengar. Världen är full av exempel på människor som faktiskt löser verkliga problem i samhället, och samtidigt tjänar pengar. Det är ju det som är det vackra i kapitalismen (tyvärr finns det ju många mindre vackra sidor). Singalo har fått ett antal personer att hitta en partner som de trivs med. Jag har svårt att det skulle vara något fel i det - oavsett om någon tjänar pengar på det. Så jag tycker man gör det lite väl enkelt för sig när man slår bakut så fort något är gjort med ett kommersiellt intresse, frågan är snarare vad slutresultat blir.

I vilket fall - jag tycker inte att du ska vara rationell på din blogg. Att man får skriva vad man vill är som du säger tjusningen med bloggandet.

//Nils