tisdag 2 augusti 2011

resfeber



Jag har semester och imorgon reser jag till New York: all those dark and frantic transatlantic miles. Det är en varm kväll i Stockholm och det var en varm dag. Igår invigdes Pridefestivalen. På festivalområdet, såg jag när jag var där idag, samsas bl.a. mobiltelefonabonnemangsföretaget 3 om utrymmet med föreningen för transexuella. Man frågade sig vad 3 gjorde där. För att hålla resfebern och min flygrädsla borta funderar jag länge på vilka kläder jag ska ha med mig till Amerika samtidigt som jag läser Helena Granströms Osäkerhetsrelationen. Vad bra den är! Boken, som kom förra året, beskrivs kanske bäst som prosalyrik om kvantfysik (och, förstås, om språkets gränser etc.). Typ såhär:

" Och svaret i ditt öra: 'Du tror att tillvaron kan delas upp i bitar, i mätapparatur, observatör, system. Här har du kunskapsbegränsningen: i klyvningen av världen. Iakttagaren, det iakttagna, iakttagelsen är inte möjliga att separera från varandra'
[...]
'Språket och logiken sviktar eftersom de förutsätter delning! [..] Att världen ter sig osammanhängande beror på att den hänger samman!'"

Det är långt till Amerika.

Inga kommentarer: