måndag 16 november 2009

bitter nörd hetsar upp sig, eller ännu en arg insändare om den svenska musikjournalistiken

(indiekillar)

Med tilltagande frustration har jag följt nollnolltalet.se:s lista över dom hundra bästa låtarna från detta decennium, som snart är slut. Med frustration utslagen i full blom följer jag också musikbevakningen i Sveriges största indiepoptidning Dagens Nyheter. Jag tycker att popbevakningen i DN är fruktansvärt usel. Det skulle jag tycka även om det inte var DN (som man trots allt kan ha vissa förväntningar på) utan vilken liten landsortstidning som helst. Jag tycker att Johanna Paulsson ibland skriver vissa vettiga saker. ALLA andra skriver exakt såhär varje gång: Indiepop är intressant musik, musik vid sidan av skvalet, indiepop är tre män med små små jeans. Ibland skriver Fredrik Strage detsamma om så kallad ”hårdrock”. Varje dag används två tredjedelar av DN Kultur till att beskriva ett värdelöst svenskt indiepopband. Någon måste säga ifrån!

Andres Lokko, trots sina kommunistiska sympatier numera skribent på Sveriges största moderata indiepoptidning Svenska Dagbladet, verkar leva i illusionen om att tidningen Pop handlade om att promota svart musik i rocklandet Sverige. Jag fattar ingenting. Det här är vad som kom av tidningen Pop: Killar som vill lyssna på ”bra” musik, är vita och tänker att ”bra” musik är indiepop. Egentligen är dessa killar helt ointresserade av musik. Det enda dom är intresseade av är medier, dom skiter i musik. Andres Lokko har ägnat de senaste tre åren åt att dölja sina stora kunskapsbrister om dansmusik genom att skriva om någonting som han kallar ”fjorddisco”. Detta är nydisko från Norge, som troligen skulle få epitetet cosmic på exempelvis decks.de. Indiepopkillar tänker: Aha, ”fjorddisco”. Vem ställer Andres Lokko ansvarig för ”fjorddisco”-killen? INGEN! Andres Lokko beskriver Fuck Buttons nya album som ”stadiumtrance”. Alla killar ba, aha, ”stadiumtrance”. MEN FJORDDISCON DÅ? Andres Lokko ska hela tiden hålla på och relatera musiken han skriver om till den så kallade samtiden. (hmmmm vad BETYDER Fuck Buttons hösten 2009, hmmm) Det tycker jag att han borde sluta upp med. När hans (betydligt) mindre begåvade lärjungar sen ska göra samma sak på exempelvis nollnolltalet.se infinner sig samma känsla som när man läser en gammal uppsats från högstadiet: Det känns pinigt.

Nollnollalet-listan började starkt med en bortglömd Michael Jackson-låt på plats hundra. Jag tänkte, JA, detta kanske blir en lite annan historieskrivning än vad man kunnat förvänta sig av dessa indiekillar (av båda könen). Tidningen Pop, har jag för mig, brukade framhålla som motto att pophistorien ständigt måste skrivas om. Alla som skriver på Nollnolltalet.se verkar ha ätit tidningen Pop till frukost lunch och middag sedan dom var tre år gamla. Dock verkar det fullständigt saknas intresse av att revidera någon Pophistoria. Det enda det verkar finnas ett intresse av är att gissa vad Andres Lokko eventuellt gillade år 2003. Och sen skriva något kefft om det. När Black Storbe, Bloc Party, the Coral och Damien Rice dök upp efter varande borde jag ha gett upp.

Förutom nämnda Black Strobe har listan hittills tagit upp en (1) låt som eventuellt kan beskrivas som dansmusik (förstått i termer av house, techno, dubstep osv.) - en electropopsång med Felix da Housecat (jag kommer i detta sammanhang inte att beskriva Justices D.A.N.C.E. som dansmusik). Detta är självklart uselt. En musikjournalist (och i detta fall rör det sig om flera) som ignorerar all den techno som RENT OBJEKTIVT SETT varit den mest vitala popmusik som skapats detta årtionde kan liknas vid en sjuksköterska som injicerar bajs i sina patienter istället för medicin. Det finns bara en förklaring till ett sådant beteende: Man har ingen aning om vad man sysslar med. Sveriges just nu kanske mest hyllade musikskribent Fredrik Strage hade med inte mindre än TVÅ låtar med KENT på sin personliga lista. Ja, KENT! Alltså . . .

Dock har det varit några hiphop- och rnb-låtar med på listan hittills, så det har inte enbart varit p3-anthems och Antony & the Johnsons. Vid en jämförelse mellan texterna som handlar om hiphop och texterna som handlar om pop framträder indiekillens syn på popmusik på ett träffande sätt. Denna skillnad kan snabbt sammanfattas enligt följande: I texterna om hiphoplåtarna beskrivs musiken, i texterna om indiepoplåtarna beskrivs någonting helt annat, vanligtvis någonting ur skribentens vardag.

Längst i detta avseende går Margret Atladottir som inte med ett ord berör den låt hon skriver om (Rocky Dennis ”Maple leaves”) utan istället ägnar HELA sin text åt att berätta om när hon frågade chans på en kille år 1993. Dock är fenomenet genomgående. Susanne Cleasson skriver om Antony & the Johnsons ”Fistful of love” och ägnar större delen av texten åt att beskriva vilka solglasögon större delen av publiken på A & the J:s konsert i Dalhalla sommaren 2007 valde att bära. Samt vilka solglasögon hon själv bar. Gustav Gelin skriver om Broder Daniels ”When we were winning” och undviker i det längsta att berätta om något annat än hur mycket han själv och diverse medlemmar i bandet Broder Daniel haft för vana att dricka vid olika tidpunkter i livet. Listan skulle kunna göras mycket lång. Den bästa texten hittills på listan är enligt min mening David Djuphammars text om Mariah Careys ”We belong together”. Denna text handlar, hör och häpna, om själva LÅTEN.

Ledsen och besviken konstaterar jag att Nollnolltalet-listan lär oss tre saker:

1. Sveriges samlade musikjournalistkår har sjukt dåligt koll på musik. Trots att detta är det ENDA en musikjournalist måste hålla koll på.
2. Indiepop är musikstil som är omöjlig att beskriva. Man måste istället välja att skriva om något helt annat, exempelvis solglasögon.
3. Allt detta är, något oförskyllt men ändå, Andres Lokkos fel .

Personligen hoppas jag på att musik snart ska bli olidligt töntigt, så att folk som inte alls är intresserade av skiten slutar upp med att skaffa sig musikjournalistiska ambitioner. Alternativt att folk som faktiskt är INTRESSERADE av MUSIK skriver lite mer. Istället för en massa jeppar som gått journalisthögskolan och ska berätta för mig vilken musik som är bra bara för att dom tycket det var fränt att gå på en Tough Alliance-konsert nån gång för länge sen.

Liksom, pleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeease.

Det är tio år sen det sista numret av tidningen Pop kom ut. Det hade Bobby Gillespie på omslaget och innehöll en lista med de hundra bästa indiepoplåtarna. Jag upprepar: Detta var tio år sen.

9 kommentarer:

trndy sa...

ok Erik du vet att jag älskar dig men tycker du på riktigt att håkan partiet i http://going-like-you.blogspot.com/2009/09/lite-grann-om-en-lat-hakan-hellstrom-nu.html inte skulle kunna mixas in sömlöst här: http://nollnolltalet.se/etikett/hakan-hellstrom/

t sa...

katten på råttan och råttan på repet:

Nollnolltalet.se - decenniets 100 bästa låtar NME har listat 00-talets bästa album. Top 20 är bara rock + The Streets. Känns fräscht.NME's top 50 albums of the noughties revealed | Music | The Guardian
Källa: www.guardian.co.uk
The Strokes take top spot in NME list with Is This It while The Libertines' debut Up The Bracket is best British entry

Fast jag gillar ordet noughties känns väldigt brittiskt på ett bra sätt

Erik sa...

trndy: jo jag vet, jag tänkte också på det, haha. Dock finns det en skillnad: när jag skrev om Håkan skrev jag om mig själv och inte om låten. Den texten har ingenting att göra med huruvida "Nu kan du få mig så lätt" är en bra låt eller inte. Vad jag tycket om den när jag var liten är irrelevant för om den är en av 00-talets "bästa" låtar eller inte. (Jag tycker att den är ganska bra, 3/5). s

trndy sa...

Vet inte om jag håller med, det är väl relevant vad du tyckte då om du ska göra en sammanfattning av dåtiden. Men jag älskar ju när du dissar saker, eller för att citera en av 90-talets bästa låtar:

"Jag kastar sten utan problem mitt glashus är av duralex"

ps asså ståndet:

http://yougottaregard.blogspot.com/2009/11/alltsa-nagot-som-ar.html

Erik sa...

Ja åtminstone tre fjärdedelar av syftet med denna blogg är just aktiviteten kasta sten i glashus. Det är det bästa jag vet.

fredrik sa...

Det är ju, som du konstaterar i slutet, i princip alla musikskribenter (som sitter på maktpositioner) och djs som du ska rikta din ilska mot ang nollnolltalets lista. De har skickat in sina bästa-listor, och så får de som röstat på samma låt en plats på listan. Att skribenterna som röstat har växt upp med tidningen POP är nog rätt självklart. Men jag såg, och ser, nollnolltalet och alla andra nya nättidningar lite som en ny tid av musikjournalistik. Är det dansmusiken du saknar? Är det det som kritiken handlar om?
Du tjatar om indie, och blir glad när de skriver om r&b. Jag tror att de är lika medvetna om att "indie" är rätt svårdefinierat nu än någonsin. Har nollnolltalet skrivit att de skulle va "indie"?
Att listor blir rätt tråkiga överlag när de baseras på flera personer är väl rätt vedertaget (Sonics-årsbästalista, någon?). Jag skulle tippa på att varje medverkande till nollnolltalets har kanske 4-5 på den slutgiltiga topplistan?
En sak till: att texterna till låtarna handlar om personliga upplevelser är väl ungefär vad vi kan säga att popmusik handlar om?

David sa...

Som redaktör för Nollnolltalet.se kan jag väl säga följande.

Listan är (som Fredrik redan har kommenterat) ett resultat av omröstning, och har de tendenser som kännetecknar sådana listor. Det premierar hits, särskilt crossover-hits.

Det finns mycket musik utanför listan som är värd att uppmärksamma, och hela genrer som är svåra för oss att lyfta upp i just det här forumet. Vi försöker (t ex med ett gästblogginlägg om Dancehall som jag hoppas dyker upp så småningom).

Annars kan jag väl tycka att det är lätt att ta musik - och i synnerhet det som skrivs om musik - på lite för stort allvar. Särskilt i dag; jag upplever att det har skett en ganska stor avdramatisering i attityd. De flesta av oss som skriver om musik emellanåt ser det inte som en livsstil eller ett personligt kall, det är bara nåt vi gillar att göra.

The ghost of Andres Lokko påverkar kanske ett och annat när det gäller vilken sorts musik som får utrymme i media, jag vet inte. Däremot tycker jag att arvet från 90-talets musikjournalistik är ganska dåligt förvaltat idag. Den sortens orimligt pålästa och entusiastiska skribenter som fanns representerade i tidningen POP har så gott som dött ut, upplever jag. Finns det några 25-åriga Lennart Perssons idag liksom? Om det gör det får de alldeles för lite utrymme...

Nollnolltalet.se är hur som helst inte blodigt allvar. Vi ville minnas 00-talets musik och peppa andra att göra samma sak, och det här kändes som ett bra sätt. Någon agenda i övrigt finns det definitivt inte med vare sig listan, texterna eller projektet som helhet.

Erik sa...

@Fredrik och David: Se inlägget ovan för kommentar!

Frdrk sa...

Håller med om de tråkiga förutsägbara svenska musikjournalisterna, att du ens orkar hålla reda på dem : ) men PSL tycker jag är en bra blogg iallafall.