torsdag 15 januari 2009

punktform




Saker jag kommer att sakna med HK, förutom vädret och kompisarna jag lärt känna

- Frukost på Olivers med kaffe, bacon, majs, scrambled eggs och toast, läsandes South China Morning Post.
- Lunch på Western, till exempel deras Pork Chop, och att jag och Teresa som jobbar där aldrig lyckades kommunicera ordentligt en enda gång.
- Att köpa Take-away-middag en söndagkväll när den stora kantinen är nästan helt tom, sånär som på typ femton utspridda kineser som tittar ner i sina nudelsoppor, lysrören är på och högtalarna spelar Roxettes ”It must have been love”.
- Eftermiddagskaffe på Starbucks och hur personalen där uttalar exempelvis ”One tarr-macchiATO”.
- Long Island Ice Tea på Oyster Bar.
- Dricka Tsing-Tao i duschen (det nya förfest).
- Middag och två öl i Soho.
- Feather Boa, Yumla, Volar, Club 71, Le Jardin, 7-11 LKF, Beijing Club
- Grå betongfasader på smala, höga hus.
- Vägarbetare som jobbar mitt i trafiken mitt i natten och deras outfit med vita hjälmar och reflexvästar.
- Åka uppför Midlevels-Escalator på kvällen och se på alla ekonomer som hänger utanför Staunton’s.
- Åka taxi hem istället för att gå, och säga på kinesiska att man vill åka till universitet.
- Åka buss 23 till Causway Bay, sittandes längst fram på andra våningen och titta på utsikten mot Bank of China-huset .
- Åka färja över hamnen och se all neon från vattnet.
- Ta en promenad till Central med Pantha du Prince-albumet i hörlurarna och solskenet i håret och gå förbi ett par gallerier på vägen.
- Gå omkring i Mong Kok och faktiskt hitta ganska bra i folkvimlet, kanske köpa en väska.
- Promenera upp till The Peak på kvällen, titta på utsikten.
- Gå på shoppingtur klockan tio en söndagkväll och allt är öppet .
- Åka och bada vid Repulse Bay en tisdag i november.
- Känslan av att vara i exil på andra sidan jorden.
- Kinesiska tecken på skyltar och att man inte förstår någonting av reklamen och därför inte störs av den.
- En massa andra saker.

Saker jag inte kommer att sakna med HK
- Swire Hall.
- Vänta på hissar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag förstår vad du menar med det du skrev i min blogg, och jag håller med, men det var ju inte det jag ville få fram av det jag skrev. men om vi ska prata om det, så tycker jag att det kanske är vanligare att "stockholmare" ser ner på folk som vill bo på landet, tex dom i min klass kan inte förstå det. men jag kan förstå varför man vill bo i en storstad. jag tror man hatar "stockholmare" av en anledning, just att dom verkligen ser ner på oss som väljer att bo där, att dom tror att VI igentligen vill bo i "stklm", men skulle vi vilja det, skulle man ju bo där och vise verca. en stockholmare skrattar och fnyser när den kommer till landet, ändå är det skithäftigt att åka till sälen. dom som bor på landet tror jag inte fnyser åt "stockholmarnas" vilja, utan för att dom just vet och känner sig som jävla lantisar. vet att du antagligen inte håller med. :) men det gör inget! puss