söndag 13 juli 2008

mer gnäll

Igår var jag ute för att roa mig i min hemstad Mora så jag måste skriva lite om det. Givetvis är det förfärligt att gå ut i Mora. På samma sätt som det är förfärligt att gå ut i Hudiksvall, vilket jag tror mig veta fastän jag aldrig har gjort det. För min del beror det inte på att dom spelar Basshunter, det är trots allt en del av paketet. Det är den otäcka stämningen som är problemet. Till exempel kan ens gamla gympalärares son skrika vafaaan tjeeena nu kommer ni och hälsar era jävlar! Hejhej. Och sen säga såhär: Jo vettu bor i Stockholm nu, så jävla fint alltså det finns så mycket saker som är bra (börjar räkna på fingrarna) det är bra betalt och mycket fitta, bra betalt och mycket fitta, vänta vad var det mer jo bra betalt och mycket fitta, öj fan vad säger du grabben bra betalt och mycket fitta vem fan kan önska sig nåt mer fyfan jag har knullat varje fredag i två månader.

Detta är vad glesbygden gör med sina barn!

I veckan har jag läst Per Hagmans debutroman Cigarett. Jag tänkte på hur det vore om den hade utspelat sig i Mora sommaren 2008. Det knarkas tydligen rätt mycket här i stan, fast jag typ aldrig har märkt av det. Cigarett går ut på att Per Hagman genom något slags isbergsteknik tar fram en överväldigande känsla av meningslöshet genom att kallt registrera när huvudpersonen tar kola och ligger med modeller på toaletter - en "The sun also rises" för svenska sjuttiotalister. Jag tycker instinktivt att det är värre om detta byts ut mot fultjack, öl och övervikt i fula kläder. Det borde jag antagligen inte tycka. Men jag tror att det skulle kunna vara spännande skildringar av Wasastugans lördagkvällar.

Inga kommentarer: