torsdag 19 februari 2009

ty vår övergivenhet är gränslös och det omänskliga blåser tvärs igenom oss såsom genom en trasig rock


Jag ska skriva C-uppsats om Willy Kyrklund. Vilken man ändå:

"I ett bottenlöst likgiltigt universum, som sträcker sig gränslöst åt alla håll, liknar människans moraliska uppträdande att tända en talgdank i en orkan. Människans moraliska värderingar är en av naturens anomalier, en vanvettig protest mot världsordningen, en maktlös oförsonlighet mot Gud. Detta är moralens lockelse"

("Tankar på en Tiberbro", BLM nr. 2 1957)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det bästa med Willy Kyrklund är ju ändå att han började röka när han var 42 år, det brukar hjälpa mig att tänka på det när jag i sällsynta fall får åldersnojja

Anonym sa...

hehe! jag förstår inte riktigt hur du menar när du säger att låtarna är lika varandra. men jag förstår din poäng, viss musik du lyssnar på kan jag tycka vara bra och att soundet är rätt lika.. och det där om emo! hehe ja erik du är 26 år! ;) men jag förstår vad du menar, dock har jag ju inte upplevt gotharnas tid riktigt, så kan inte avgöra om du har rätt eller fel!