söndag 5 oktober 2008

grabben i sängen bredvid

Min roomie ska flytta om två veckor! Han tycker att det är för mycket jobb att göra här på Swire Hall, en massa skit de måste syssla med hela tiden, sporta, titta på de andra sportlagens matcher, sitta på en massa möten där de ska bestämma vem som ska vara sekreterare. Jag förstår honom, om jag skulle tvingas göra allt som de lokala studenterna tvingas göra hade jag stuckit till Sverige för länge sen. Jag vet inte om jag kommer få en ny roomie direkt eller om det kommer dröja till jul. Att få ha rummet för sig själv vore ju bättre än att vinna på Lotto.

Jag kanske ska skriva lite om min roomie trots allt, han är något av en profil. Han har tre böcker på rummet: ”The Flirt Coach Guide To Get What You Want” av Peta Haskel, ”Why Men Don’t Have A Clue And Women Always Need More Shoes” av Allan & Barbara Pease samt en antologi med sexnoveller som kort och gott heter ”Sex”. Han är nitton år och, som sagt, makes his descisions wisely. Han har gått på internationell high school, pratar närmast perfekt engelska och framhåller gärna att han inte är som andra kineser utan betydligt mer världsvan. ”Something in between a local student and an exchange student”. Ett sätt för honom att tydliggöra detta verkar vara att prata om hur mycket han dricker. Jag minns typ på högstadiet/gymnasiet när alla pratade extremt mycket om att dricka, liksom blev uppspelta av att prata om det. Precis så är min roomie. En gång såg han att jag hade en vodkaflaska på rummet och den kan han inte sluta prata om. Ibland öppnar han lådan under min säng bara för att kolla om vodkan är kvar. Såhär har han sagt kanske femton gånger ”Man, sometime I’m gonna bring orange juice and then we’ll make screwdrivers”. Jag ba: ja det kan vi göra. Ibland kanske jag dricker två öl på rummet och tittar på en film. Han stirrar fascinerat på flaskorna och utropar att vi européer dricker så galet mycket.

Min roomie älskar tjejer. Tydligen är han poppis också, när jag var på High Table Dinner var det en som frågade om inte jag var Wisely’s roomie – jo – ”He’s the one that’s bringing all the girls to the first floor”. När min roomie inte pratar om att supa pratar han om tjejer. Ibland frågar han vad jag gjort under dagen, och jag svarar kanske att jag varit på stan med Otto, och han säger besviket ”man you should really try to meet some girls”. Han verkar leva i föreställningen att han har saker att lära mig om kärlek. Han har en flickvän som bor i närheten av där hans föräldrar bor men han pratar ofta om hur soft det vore att ha en tjej på campus istället. En dag sa han: ”Erik, I’ve realised you’re not a horny person, you never talk about girls”. Jag tror att han var väldit peppad när han insåg att han skulle få en intis som roomie, men jag är rädd att jag gjort honom besviken. Han verkar tycka att jag är något av en nörd. Det är, eh, intressant att en nittonårig kines betraktar en som en nörd. Det verkade under en period som att jag hade återfått något av hans aktning, vilket var på grund av följande episod: Johanna skickade ett vykort till mig. Min roomie frågade mig vem som skickat vykort. Jag sa att det var en vän till mig som actually is my ex-girlfriend. Wisely: ”Oh cool, did you have sex with her?” Jag: ”Eh, well, yes” Wisely: ”Yeah, way to go man!”. Om jag hade en tjugofemårig kompis som hade ett ex skulle jag inte fråga om de haft sex.

Han pluggar svenska också, det är kul, det finns en kurs i svenska här på universitetet. Han har gett två olika förklaringar till varför. Den första var att spanskan var full så att han tog nästa kurs i listan. Den andra att han vill lära sig svenska för att kunna prata med snygga tjejer. Han vill åka på utbyte till Sverige också för att kunna titta på blonda tjejer dagen lång. Det finns även en kurs på universitetet som heter ”Life under the midnight sun – Scandinavian culture”, men tyvärr går den inte förrän nästa termin, det hade ju varit sjukt intressant att smyga dit och lyssna på vad det är dom lär ut. Jag försöker lära honom att uttala bokstaven R, det är väldigt svårt för honom men han blir bättre och bättre. Och så lär jag honom lite svärord och sådär.

Men min roomie är bra också, det går att prata med honom. Han är dessutom sällan på rummet på kvällarna och sitter inte och spelar datorspel till klockan fyra på morgonen varje kväll, såsom de flesta här verkar göra. Fast han är uppe sjukt länge. Typ vid halv fem går han och lägger sig. Jag brukar lägga mig typ klockan tolv hemma i Sverige, nu brukar jag lägga mig vid två halv-tre, men det är lite påfrestande tycker jag. När min roomie smäller upp dörren, tänder lampan och blandar sin proteindrink (han dricker en proteindrink varje kväll för att bli biffigare) vaknar jag. Det är väldigt svårt att be honom vara tystare för det är så extremt naturligt för alla här att det är på detta sätt man beter sig. Många stänger inte ens dörren till korridoren när de går och lägger sig. Och det kanske bästa av allt: På helgerna åker han hem till sina föräldrar och jag kan andas ut en stund.

10 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha Erik Svensson, jag vet ingen som ar sa besatt av fysisk aktivitet som du, bade i sexuell form och for det fysiska valbefinnandets skull.

Det skulle vara sa javla soft att glida ner och halsa pa dig en vecka nu, jag tror jag hade garvat arslet av mig konstant. Jag ar aven en nord har borta, for dem jag gar i skolan med forstar inte varfor jag inte vill ga ut med dem och gora "kegstands" och dricka, dricka, dricka. och jag tycker att jag dricker for mycket redan som det ar.

Erik sa...

"hahaha Erik Svensson, jag vet ingen som ar sa besatt av fysisk aktivitet som du, bade i sexuell form och for det fysiska valbefinnandets skull"

!!!??

Anonym sa...

Jag håller tummarna för att du får din lotto-vinst!! - det vore väl skönt för dig.
Ha det bra och ta hand om dig nu / mor

Anonym sa...

Du skulle antagligen vända upp och ner på hela hans värld om du berätta hur många du har haft sex med. (har ingen aning om hur många det är, men baserat på den här historien lär det ju vara jävligt många fler än han tror)

Anonym sa...

Kineser gotto love em!

Jag har "lekt jag har aldrig" med en i sammanhanget liberal kines. Den leken hade lite annan innebörd i Kina verkade som. Jag och min kompis med pepprade med nyfikna frågor som "Jag har aldrig hånglat med två killar på samma kväll" etc medan hon var mer inne på linjen "I've never had a dog", "I have never eaten coriander". Det var för övrigt hon som föreslog att vi skulle leka det. Varför vill man veta huruvida någon aldrig ätit koriander eller inte? Till slut släppte hon bomben: "I have never tried illegal drugs (does it feel like flying?).

Anonym sa...

De finns över hela världen tror jag. Lekte, efter mycket alkohol, en lek i somras med några arbetskamrater. Den gick ut på att man skulle skriva något som var sant om sig själv på en lapp. Typ fem lappar var, sen drar någon en lapp och ska gissa vem det stämmer på (behöver inte vara den som skrivit lappen bara det stämmer). La mig på en väldigt annorlunda nivå än de andra. Sen blev det dålig stämning när jag skällde ut dem för att de var tråkiga (favortit färg blå etc)

Anonym sa...

Ironi kallas det...

Erik sa...

henrik: vad skrev du för crazy shit då? "Tycker faktiskt att Paulo Coehlo är bra", "Vet egentligen inte vad Hce betyder men har aldrig vågat fråga"?
ami: haha!
robin: jaså

Anonym sa...

expressen verkar tycka det iaf:

http://www.bokhora.se/blog/bokaktuellt/2008/10/expressen-synska-eller-parokta/

Erik sa...

haha fatta skrällen när horace kliver ut på torsdag och ba: årets nobelpris i litteratur tilldelas paulo . . .