söndag 26 oktober 2008

money ain't a thing


I början när jag just kommit hit sa alla att jag really had to get an octopus card. Jag tänkte jaja det är ett kort man kan betala på bussen med - men nej det är mer. Octopus-kortet är allt det som Cash-kortet (någon som kommer ihåg det?) aldrig blev. Det är ett kort man betalar med, man laddar det med pengar och sen håller man upp det framför en läsare och så dras det pengar. Hela grejen är att det bara säger blipp och sen är det betalat och klart. Inga koder eller nånting. Och man kan använda det överallt. På bussen, på tunnelbanan, på seveneleven, på restaurangen där jag äter middag. Det går så snabbt och lätt! När man står i kön till affären och ska köpa en flaska vatten(de två stora mataffärskedjorna heter Park n Shop och Wellcome [sic!]), alla blippar med sina kort och kön går jättefort. Sen om man vill ladda på kortet lägger man upp en hundring och säger att man vill ladda sitt kort med den. Alla länder borde ha Octopus-kort!

Lite mer om pengar:

Kronan har gått ner rätt ordenligt mot Hongkong-dollarn, eftersom den senare är knuten till den amerikanska dollarn. När jag kom hit var en HKD 85 öre, nu säger rykten att den är värd över en krona. Jag förnekar detta faktum genom att inte kolla upp huruvida det stämmer.

En konstig sak med pengarna i HK är att det är bankerna själva som gör dom (vilka är det i Sverige, typ myntverket eller nåt sånt?). De olika bankerna har också lite olika design på sedlarna, det är jättekonstigt. Det finns tior och tjugor som ser helt olika ut. I början var det förvirrande. Dom större sedlarna, hundringar och femhundringar, är dock alltid likadana, men jag har ingen aning om varför.

Inga kommentarer: