torsdag 9 oktober 2008

mina planer för de närmsta tio dagarna

Nästa vecka är det något som kallas Reading Week här på HKU och då det är tänkt att man ska plugga hemma hela veckan eftersom vi inte har några föreläsningar, men alla som inte är bofasta här i stan reser bort istället. Det här ska jag göra:

Imorrn ska jag åka nattåg till ett ställe som heter Yuangzhou, tolv timmar med tåg in i Fastlandskina. Dit åker jag för att fly undan storstan ett tag, Yuangzhou är en liten stad som är känd för att det är så vacker natur där. Jag ska åka till dit själv, mina kompisar ska till Peking men där har jag redan varit så mycket och jag vill se lite nytt. Det finns en särskild romantik med att resa bort själv tycker jag, särskilt med nattåg, det mest romantiska färdsättet i världen. I Yuangzhou ska jag hyra en cykel och sen ska jag ägna mina dagar åt att trampa runt på småvägar och titta på naturen. Det ser ut såhär:


Sen tar jag tåget tillbaka till HK och på onsdag flyger jag till Tokyo där jag ska möta upp delar av Peking-gänget. Det finns ingen plats i världen jag hellre vill åka till än Tokyo, varför jag nu är lite nervös för att staden inte ska uppfylla mina förväntningar. Min tillvaro går i stor utsträckning ut på att undvika besvikelser, vilket är någonting jag försöker bekämpa! I Tokyo ska jag korsa gatorna på enorma övergångsställen, titta i skivaffärer och se vad kidsen har för kläder på sig. På planet dit ska jag läsa Haruki Murakami samt skämmas lite över allt koldioxidutsläpp jag orsakat detta år. Nån som är avis eller?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk att storstaden kan bli för mycket för en storstadskille som dig - interessant.
Det låter som om du kommer att leva din lediga vecka på ett underbart sätt - även om inte alla förväntnigar/förhoppningar går i uppfyllelse.
Ha det gott / mor

Anonym sa...

jo, jag är avundsjuk. vill också åka nattåg ensam i Kina. du har väl fixat visum? jag ser det lite som min plikt att påminna all om visum efter att Laura nästan missade sitt indiska visum förra året.

gött, sitta på tåget och dricka en jättestor och blaskig, hmm vad heter den, xintao (näää)-öl. ta massa bilder och se till att äta massa goda lokala rätter. har hört att det är i södra kina som hund är som populärast, men jag tror jag avhåller mig från att uppmuntra till hund och ris.

Erik sa...

Tsingtao heter de! det är standardölen numer. ibland när jag snålar dricker jag en som heter Skol men den är inte särskilt god. Och visumet fick jag idag så det är lungan, du behöver inte oroa dig!

Anonym sa...

haha alltid ska se vad "kidsen" har för kläder.. kul tycker jag. kan du inte svara på det man skriver? och jg är avundsjuk men orolig.. som vanligt :) hoppas du får en fin tur! puss

Anonym sa...

Nej, jag ar for forsta gangen inte avundsjuk pa andras resor, jag ar bara genuint GLAD for din skull. Va harligt att du tar for dig medans du ar dar borta! Resa sjalv har en fantastiskt romantisk kansla over det, jag liftade rakt igenom USA tidigare i ar och for inte sa lange sen gick jag en bit av "The Appalachian Trail" helt sjalv. Fast Tokyo later smarrigare.

Erik, du har fortfarande inte varit i staterna, "varldens basta land".

Erik sa...

Linnea: joda jag kan svara! Nu ar jag i Kina sa du maste inte oroa dig. Det ar valdigt fint har. Lite svajigt internet bara!

Robin: Ar det the promised land du syftar pa? Far forsoka med det snart.

Anonym sa...

låter som bra tio dagar.

-j