söndag 5 oktober 2008

lugn i stormen


Det har varit tyfon igen. För ett par veckor sedan hade vi besök av tyfonen Hagupit, som nådde upp till åtta på den tiogradiga skala man mäter tyfoner med (sedan andra världskriget har det bara varit ett en handfull tyfoner som nått tio, och åtta är ganska högt tydligen). När Hagupit var över oss stängde universitetet och lektionerna blev inställda. Alla skulle åka hem från sina jobb samtidigt och den stora tunnelbanestationen i Central var tydligen fullständigt proppad. En tyfon är en tropisk storm som är extra stark typ. Om det är en åtta så blåser det mer än 120 km i timmen. Och det regnade så hårt att man bara såg kanske hundra meter. Vid tyfoner hamstrar alla locals torra nudlar och konserver och stänger sedan fönstren.

Under Hagupit tänkte jag att jag skulle bege mig ut och känna lite på vinden men jag märkte inte så mycket, husen är så höga och tog väl upp vinden I guess. Några hade åkt ner till hamnen och där var det tydligen action. Jag var lite orolig eftersom allt stängde och alla åkte hem, kanske var det farligt att vara ute. Fast det var nog inte farligt, nej. Undrar vem som hittar på namnen på stormar.

Stormen som har varit här över helgen har varit ganska mesig, den har mest gjort att vädret varit dåligt så att man inte kunnat åka till stranden. I fredags när det var dags att bege sig hem från barerna fick jag för mig att jag skulle gå genom regnet och "känna av det". Det tog inte så lång tid innan jag ångrade mig. Sen har jag mest pluggat, för plötsligt har vi alla en massa att göra i skolan.

Inga kommentarer: