söndag 16 november 2008

reklam för stället jag bor på


Hat är ett starkt ord, brukar man säga. Jag hatar verkligen vad Swire Hall står för. Jag kan inte komma på en enda sak som är bra med Swire Hall, förutom att det är väldigt billig hyra. Man kan titta på youtube-klippet ovan, som föreställer aktiviteten ”cheering” och tycka att det är konstigt och lite lustigt. Framförallt är det kanske roligt att tänka på det faktum att inte nog med att cheering i sig känns otroligt Hitlerjugend – det ingår dessutom rörelser i just denna cheer (det finns åtminstone 25 olika) som känns ganska standard i en naziparad (dom ägnar sig helt enkelt åt att heila!). I början tyckte jag också att det var ganska roligt, men konstigt. Nu tycker jag bara att det är förfärligt och faktiskt obehagligt.

På High Table Dinner pratar vår ”Warden” (som förövrigt ser ut exakt som en datorprogrammerare från 1982!) om hur fint det är att bo på en Hall, hur mycket man lär sig av det och hur man växer som människa. Att bo i en Hall, sa han, är inte som att bo på hotell – det är som att bo i en familj.

Precis alldeles nyss, elva på söndag kväll, tänkte jag att jag skulle gå för att fylla på min vattenflaska. I uppehållsrummet för vår våning stod alla lokala studenter, som alltid iklädda sina fotbollsshorts och tröjor som på något sätt promotar Swire Hall. Alla stod och skrek, alltså bokstavligen skrek rakt ut allt vad dom hade, och hoppade upp och ner likt femåringar som just ska få öppna ett jättestort paket på julafton. I mitten av ringen låg en kille med regnbågsfärgad clownperuk på huvudet men utan byxor eller kalsonger. Hans ben var insmorda med någon form av smet. Jag har verkligen ingen aning om vad det var som pågick, om han typ fyllde år eller om det var den värsta mobbing jag någonsin sett eller om det var både ock. Jag gick lite chockat förbi och åkte upp med hissen till sjätte våningen där det finns en behållare med rent vatten. Kanske femton tjejer satt på golvet och typ lekte en ringlek. När jag klev in började alla fnissa okontrollerat.

Man får inte dricka alkohol här på Swire Hall, det är nämligen förbjudet. Inte heller får man röka, inte ens utomhus; om man vill röka måste man lämna campusområdet. Jag tycker det är väldigt konstigt att dom satsar sina krafter på att hålla koll på att folk inte dricker men struntar i att någon ligger naken på golvet i clownperuk. Jag röker aldrig till vardags, men jag blir mer och mer sugen på att börja, bara för att jag skulle kunna göra det precis utanför dörren och bryta lite mot reglerna. Det känns som att rökning på förbjudna platser skulle vara ett sätt att protestera mot sådant som händelsen med clownperuken och den nakna underkroppen. Man får inte heller besöka en våning där det bor personer av det andra könet efter klockan tio på kvällen. Förra året blev en person utslängd eftersom han haft en tjej sovandes över. Jag har mycket svårt att förstå detta.

Om man växer som människa av att bo här, vad blir man för slags människa? Ett exempel: På fredagkvällar har dom någonting som heter Midnight Run, vilket är en springtävling. På en whiteboardtavla i uppehållsrummet skrivs tiderna ner. Jag har svårt att tänka mig något som jag uppelver som mer ”osunt” än att nitton-tjugoåringar ägnar sina fredagkvällar åt en jävla springtävling – vecka efter vecka. Om man inte är med blir man utstött ut gruppen och något av en paria. Så blev det för min gamla roomie Wisely. Han ville inte vara med på det idiotiska loppet och tvingades i förlängninge flytta på grund av det sociala trycket.

Det här med så kallad ”team spirit”: De sammanhang jag deltagit i som betonat ”team spirit” har varit dom värsta sammanhangen i mitt liv: Att jobba på Mc Donald’s, att vara med i ett ishockeylag. Team spirit har alltid, i den mån jag kommit i kontakt med begreppet, använts enbart som ett socialt maktmedel för att få människor att frivilligt göra saker de aldrig skulle göra annars, saker de egentligen inte vill göra. Till exempel ”offra sig för laget” på Mc Donald’s genom att jobba över utan övertidsersättning eftersom man inte ville ”svika sina kompisar”. Swire Hall är det värsta exempel på ”team spirit” jag upplevt hittills.

Kanske är det enda jag vet som känns ännu mer osunt för nittonåringar att ägna fredagkvällar åt än en springtävling att hålla på med ”cheering”. Hur kan ”cheering” uppmuntras? Alla cheers handlar om Swire Hall, och att Swire Hall är bäst. Orka liksom: wöhö vi bor i ett hus och det huset är bäst. Som ni ser i klippet ovan är det precision som på en nordkoreansk militärparad. Rökning kan leda till lungcancer, alkohol till leverskador, sex till – tja, aids? – men cheering leder i förlängningen till saker som massmord, etnisk rensning och världskrig. Alla mänskliga katastrofer har tagit sin början just i cheering. Men ingen säger nej, för dom törs inte. Det är inte team spirit att säga nej till cheering.

Jag tycker att våran Warden verkar vara totalt dum i huvudet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tjae, ordet individualist passar in bra pa dig Erik.

Ibland undrar jag vart det har hatet for manniskor som umgas i grupp kommer ifran. Du har ju varit en del av scouterna som ar en slags forlanging av ett hockeylag som taljer pinnar och tavlar om vem som kan gora upp eld fortast. Vart gar skillnaden?

Jag vet att du alskar att dansa, men aven dar, ar inte det en slags isolering av en grupp manniskor som (kanske inte lika hangivet som cheeringen) som kommer samman for ett gemensamt mal, sitt eget "techno lag"?

Jag tog inte illa vid av att du namnde hockey, du vet att anledning till att jag slutade var just pga att jag inte kunde kommer over gruppmentaliteten. Men det jag forsoker saga ar, ar du inte en del av andra slags "lag" och "grupper" hela tiden? Men da det ar pa DINA villkor ar det ok, precis som nagon som ar med och cheerar kanner att det ar pa hans villkor?

Det basta jag vet, med att vara med i sanna har grupper, ar att vara lite mitt emellan. Man staller sig med ett ben lite bredvid, och ett ben mitt i smeten och slappnar av. Det gor att saker och ting inte blir sa allvarliga och man kan delta pa sina egna villkor. Prova't vetja!

Anonym sa...

jisses vad konstigt alltså erik

Erik sa...

Robin: Nej liknelsen med att dansa techno tycker jag inte håller eftersom det inte finns någon påtvingad gemenskap över huvud taget, bara en högst frivillig! Däremot ligger det väl någonting i det du skriver om scouting, även om avsaknaden av tävlingsmoment (åtminstone tävlingsmoment av någon större betydelse) gör det hela lite annorlunda. Låt mig dock betona att jag känner mig fullständigt alienerad från scoutrörelsen idag!

Anonym sa...

Jag forstar att du kanske inte haller med om technon, eftersom ni inte har pa er traningsoverall eller matchtrojor. MEN, att delta i nagon gruppaktivitet, cheering, ishoceymatch ar ocksa HOGST frivillig, aven fast den kan anses vara "patvingad" av dig. Kanner du att dina "fria vilja" blir ifragasatt?
Annars kanske det forklarar en hel del om varfor du ogillar detta sa mycket. Jag tycker synd att du alltid kannt att nar man gor nagonting i en grupp att det ar patvingat, man kan alltid saga nej. Nej betyder inte att man ar tvarsemot, nej betyder bara "nej". Men varfor ar det sa obehagligt att vara en del av ett lag, en rorelse eller en nation?

Jag har alltid varit en "lonely cowboy", darav en del tatueringar som pryder min kropp. Min favoritfilm har varit breakfast at Tiffany's, Into the Wild och i stort sett alla filmer som inneholl en ensam hjalte. Men jag kanner att i langden har det blivit ratt jobbigt att vara sa, anti? Jag kanner mig inte svagare for att jag kan skratta lite latt at mig sjalv nar jag umgas med folk som ar medlemmar i sororities och fraternities (Vilket du skulle gora en bakatvolt samtidigt som du satter eld pa ditt eget har av lycka om du hade kunnat fa bevittna). Jag kanner inte att min fria vilja forsvinner nar jag borjade spela hockey igen. Ar samma jobbiga grabbmentalitet kvar? Saklart den ar. Men har jag kul den har gangen? ABOSLUT! Jag fragade mig sjalv vad det beror pa, hade jag blivit "en av dem" eller? Det jag kom fram till fick mig att lata som en javla hippie men jag vet inte vad annars jag kan saga: Jag var mig sjalv i den gruppen, inget kunde andra pa mina asikter och vem jag var. Jag behovde inte gora nagot slags statement som sager "jag ar inte som ni, sa pracka inte pa mig er skit". De forstod det direkt, och det har gatt sa langt att de faktiskt gillar det. Sist vi var pa turnering hade alla kopt en scarf for att "ingen fick ga ut pa krogen utan scarf efter matchen eftersom Robin har en". Jag vet att det ar viktigt att ha fasta asikter som saker och ting, att sta upp for vad man tror pa och vara som ett monument i sin egen vardag. Men, jag vet inte riktigt om det funkar i langden, jag kanner att det ar jakligt skont att bara slappna av, utan att behova bli en "svenne" som alskar dansbandsjakten pa tv4, V75 och starkol pa fredagarna. Bara for att man slappnar av behover inte det betyda att man gett upp. Det ar mycket jag inte gillar med Sverige heller, varfor tror du jag har hallit till i staterna sedan 2005?

Forresten, jag flyttar till San Diego i December, konsten saljer batttre dar plus att.... Californien ar mycket skonare :-) Ja just ja, jo jag malar nu. Har ingen aning om vart de kom ifran. Enda minnet jag har av konst fran skolan ar nar Gunnel Selling rock "Ekorren Erik" ur min hander och skanderade ut over hela klassen: "BARN!!! Det har ar ett PERFEKT exempel pa hur NI INTE SKA GORA!!! hur manga ganger skall jag behova saga att ni ska rita horsontelt! INTE vertikalt! Usch Robin du lyssnar aldrig." Tror det tog mig ca15 ar innan jag vagade rita ett javla streck igen :-)

Hoppas du har kul I Hong kong annars. Och ursakta for alla sarstavningar. Jag har varit i USA alldeles for lange.

Anonym sa...

Ser inget problem med inkonsekvensen här. Att vara individualist men ändå känna solidaritet med alla människor (i teorin), vilja distansiera sig från vissa, och känna samhörighet med andra - det är ju precis så världen ser ut. Ibland kan man önska sig själv (eller andra) mer av något och mindre av det andra, men allt rymms utan problem i samma person, argumentation eller blogginlägg

/Teoretisk humanist och praktiserande misantrop

Erik sa...

Robin: Oj det var långa kommentarer, men kul med såna! San Diego alltså? Ska du plugga där eller?